Neem contact op voor een kopje koffie.
Assetmanagement wordt breed ingezet: inmiddels in alle branches en domeinen én voor veel meer toepassingen dan het traditionele beheer en onderhoud. Dat bewijst een opdracht die IES Asset Management onlangs afrondde voor een innovatief industrieel bedrijf. Het ging om het vooraf bepalen van onderhoudsmaatregelen bij een nieuw systeem dat voor commerciële en defensiedoeleinden gebruikt kan worden. Vervolgens schreef IES ook de handleidingen voor de operatie en het onderhoud. IES-consultant Sascha Stikkelorum vertelt hoe de assetmanagement-expertise van waarde bleek tijdens de ontwerpfase.
Er was spoed bij. “De klant eiste een FMECA vooraf, zo bleek in juli 2023 en vóór september moest de uitkomst daarvan bekend zijn”, vertelt de opdrachtgever. (Met het oog op de vertrouwelijkheid kunnen zijn naam en die van het bedrijf niet worden vermeld.)
“Ik ben via Google op zoek gegaan naar een partij die ons kon helpen. IES handelde het daadkrachtigst: ze kwamen de volgende dag al langs en kon op korte termijn drie mensen inzetten. Op 25 augustus was de FMECA afgerond.”
“We hebben de FMECA ingezet om te bewijzen dat hun systeem geschikt én veilig is voor gebruik”, zegt Sascha Stikkelorum, die in dit project met twee IES-collega’s samenwerkte. “FMECA is de afkorting voor Failure Mode Effect & Criticality Analysis. Dit betekent dat we onderzoeken op welke wijze een installatie kan falen en welk effect dat heeft. Vervolgens bepalen we hoe ernstig dat effect is. Gaat het om onacceptabel faalgedrag, dan kijken we welke beheersmaatregelen nodig zijn.”
Zo’n FMECA wordt bij bestaande systemen veelvuldig toegepast om tot risico-gebaseerd onderhoud te komen. De analyse leent zich ook voor de ontwerpfase. Dan komt kritisch faalgedrag tijdig in beeld en kun je dat voorkomen door aanpassing in het ontwerp. Dat verbetert de uiteindelijke prestaties en spaart vaak ook nog kosten in de gebruiksfase. Zo verdient de investering in een FMECA in de ontwerpfase zich dubbel en dwars terug.
Sascha: “Als je de FMECA al vanaf het begin doet, dan heb je een duidelijk inzicht in wat je gedurende de levensduur van het systeem kunt tegenkomen. Je bent ook beter voorbereid op mogelijke problemen als je een systeem in productie neemt.”
Sascha blikt terug op de praktische aanpak: “Een van de uitdagingen was dat het systeem nog in ontwikkeling was. Nog niet alles stond vast en we moesten veel uitzoeken. We hebben het systeem in meerdere delen verdeeld. Zodat we per subsysteem een FMECA-sessie konden inplannen.”
Dankzij de analyses is een aantal delen gemodificeerd. Tijdens tests van het complete systeem bleek dat die modificaties daadwerkelijk tot verbeteringen hebben geleid.
De opdrachtgever is zeer te spreken over de aanpak en de bijdrage van IES. “Het heeft ons meer opgeleverd dan we hadden verwacht. Het is heel waardevol gebleken. Normaal gesproken doen we achteraf een FMECA, als het ontwerp zo goed als klaar is. De inzichten die nu vroegtijdig ontstonden, boden kansen om dingen aan te passen, toe te voegen of juist weg te laten. Met als eindresultaat dat het systeem beter en veiliger is geworden.”
De kennis die de FMECA opleverde vormde de basis voor de handleidingen voor het systeem. Ook die schreef Sascha. Deze zijn geschreven voor twee doeleinden: voor het gebruik en voor het onderhoud. “Alle maatregelen en handelingen staan erin beschreven. Om het systeem goed te laten functioneren en om het onderhoud optimaal uit te voeren.”
Op advies van IES zijn niet alleen ingenieurs maar ook mensen van de serviceafdeling bij de sessies betrokken. “Zodat monteurs vanuit hun ervaring informatie konden geven. Bijvoorbeeld over hoe vaak problemen en storingen in de praktijk voorkomen. Aangezien het om een heel nieuw systeem ging, waren er op dat vlak geen cijfers bekend, maar we hebben wel de ervaringen met gebruikte of vergelijkbare subsystemen en onderdelen meegenomen.”
“De FMECA heeft ook geholpen om te bepalen waarvoor extra aandacht nodig is in de gebruikers- en onderhoudshandleiding. Bijvoorbeeld welke waarschuwingen nuttig zijn en waar extra uitleg over handelingen gewenst is. Voor de klant geeft die handleiding inzicht in de planning van het onderhoud en informatie over hoe vaak en hoe lang het systeem buiten gebruik is… en wat daar de achterliggende reden voor is.”
Sascha schreef de handleidingen met de gebruikers en de technici voor ogen. De eisen aan zo’n systeem zijn standaard heel hoog. De risico’s moeten zo klein mogelijk zijn en de omstandigheden waarin ze worden gebruikt, zijn zwaar. Als er iets kapot of misgaat, kunnen de gevolgen ingrijpend zijn, vertelt Sascha. “Het uiterste wordt gevraagd van het systeem. Zeker in kritieke situaties. Ook dan moet het betrouwbaar functioneren.”
“De klant is qua kwaliteit en betrouwbaarheid van het systeem echt tot het uiterste gegaan”, besluit Sascha. “Wij zijn er trots op dat we daar een bijdrage aan hebben kunnen leveren.”
Op zijn beurt is de opdrachtgever blij met de inbreng van IES. “Dat zorgde voor aantoonbare meerwaarde. Dat kwam ook uit de evaluatie die we onlangs hebben uitgevoerd. We zijn van plan de FMECA ook voor andere productgroepen te integreren in het ontwerpproces.”
"*" geeft vereiste velden aan
Consultant
sascha.stikkelorum@iesbv.nl