Neem contact op voor een kopje koffie.
Ik luisterde laatst naar 1 van mijn favoriete podcasts, Betrouwbare Bronnen, van Jaap Jansen en PG Kroeger. Ze interviewden in aflevering 507 Pieter Duisenberg, de directeur van de Algemene Rekenkamer naar aanleiding van hun rapport over de rijksverantwoording 2024. De titel van het rapport: “Doen wat je belooft”, hetgeen duidelijk refereerde aan het tekort hieraan. Het pleidooi van Pieter Duisenberg klonk voor mij als een pleidooi voor assetmanagement, hoewel deze term geen enkele keer door hem in de mond werd genomen.
Drie onderwerpen wil ik er uitlichten die ik relevant vind voor dit artikel:
De Rekenkamer constateert dat de rijksoverheid vaak doelen formuleert zonder duidelijke resultaten of meetbare indicatoren. Dit is een directe schending van het assetmanagementprincipe van Line of Sight (doelgerichtheid en performance monitoring). De 3W’s worden binnen een assetmanagement organisatie ingevuld door middel van het SAMP en de onderliggende AMP’s. Impliciet wordt daarbij bovendien ook risico meegenomen.
Vanaf 2024 is de wet “ versterking decentrale rekenkamers” van kracht voor waterschappen. Dat betekent dat elk waterschap een onafhankelijke rekenkamer moet hebben. Het doel hiervan is om de controlerende rol van het Algemeen Bestuur te versterken. Daarnaast zijn er vanaf 2025 nieuwe verslaggevingsregels van toepassing. De artikels 4.13 en 4.15 van het Waterschapsbesluit schrijven voor dat in zowel de begroting als de jaarrekening een paragraaf assetmanagement moet zijn opgenomen.
Net als op landelijk niveau blijken Algemene Besturen (AB) het budgetrecht niet actief in te zetten. Vaak stellen AB’s zich “volgend” op. Met de nieuwe wetgeving voor rekenkamers is mijn verwachting dat AB’s zich op termijn pro-actiever gaan opstellen en zich daardoor gaan ontwikkelen. Het besef dat ze de hoogste baas zijn en het budgetrecht kunnen inzetten, kan leiden tot een andere en meer specifieke informatiebehoefte. Zoals een rekenkamer het verwoordt: “Om te weten wat je wilt weten, moet je goed weten wat je wilt”.
Op het ambtelijk / bestuurlijke snijvlak zien we dus dat dit wordt gefaciliteerd door de paragraaf assetmanagement in de begroting en jaarrekening. De eerste paragrafen zijn opgeleverd en bevinden zich nog in een experimentele fase. Mijn verwachting is dat deze paragraaf zich in eerste instantie aanbod-gedreven, vanuit het vakgebied van assetmanagement zal ontwikkelen. Maar ik verwacht en hoop ook dat met de ontwikkeling van de rekenkamerfunctie en de ondersteuning van het AB, de informatiebehoefte ook steeds beter kan worden gearticuleerd en dat de paragraaf daarmee echt de functie krijgt die het verdient: verantwoording dat publieke middelen rechtmatig, doeltreffend en doelmatig worden ingezet.
Terug naar het Rekenkamer rapport 2024
Vertaald naar assetmanagement onderwerpen, schiet de overheid volgens de Rekenkamer nu tekort in:
Of het nu gaat om landelijke thema’s (woningbouw, zorg, defensie) of lokale thema’s van waterschappen geldt wat mij betreft daarom: wie goed wil besturen, moet leren denken als een assetmanager. Alleen dan wordt “doen wat je belooft” meer dan een slogan.
Meer over de watersector: Assetmanagement voor Waterschappen
"*" geeft vereiste velden aan
Principal Consultant
arjen.van.bruchem@iesbv.nl